مروری بر تاریخچه کارآفرینی
کارآفرینی به عنوان فرایند شناسایی فرصتهای کسب و کار، توسعه ایدههای نوآورانه و راهاندازی کسب و کارهای جدید، از دیرباز در تمام جوامع وجود داشته است. اما به عنوان یک علم و حرکت سازمانیافته، کارآفرینی در دهههای اخیر به مراتب پررنگتر شده است.
در دهه ۱۹۴۰، اقتصاددانانی همچون جوزف شومپتر و فردریک هایک بر روی مفهوم کارآفرینی تمرکز کردند و به بررسی نقش آن در توسعه اقتصادی پرداختند. در دهه ۱۹۷۰، دانشمندانی همچون پیتر دراکر و دیوید مککلند به بررسی مفهوم کارآفرینی از دیدگاه سازمانی و مدیریتی پرداختند.
در دهه ۱۹۸۰، با ظهور صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارآفرینی فناورانه به عنوان یک حوزه جدید در کارآفرینی شناخته شد. در دهه ۱۹۹۰، با توسعه اقتصاد جهانی و رشد شرکتهای بزرگ، کارآفرینی شرکتی به عنوان یک حوزه مهم در کارآفرینی شناخته شد.
در دهههای اخیر، با توجه به تغییرات سریع در فناوری، کارآفرینی فناورانه و کارآفرینی اجتماعی به عنوان دو حوزه مهم در کارآفرینی شناخته شدهاند. همچنین، با توجه به توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی روستایی به عنوان حوزههای مهمی در کارآفرینی شناخته شدهاند.