Charisma یک لغت انگلیسی است که به معنای جذابیت شخصی، جذبه شخصی، و یا توانایی فرد در جذب و تحریک افراد دیگر به سوی خودشان است. تلفظ این لغت به صورت کاریزما /karizmɑː/ است.
کاربردهای این لغت بسیار گسترده هستند و در حوزه های مختلفی از جمله سیاست، رهبری، فروش، بازاریابی، هنر، ورزش، و غیره به کار میروند. افرادی که دارای کاریزما هستند، معمولاً توانایی دارند تا با استفاده از شخصیت و جذابیت خود، افراد را به خود جذب کنند و تحریک کنند.
مترادف های این لغت شامل کلماتی مانند جذابیت شخصی، جذبه شخصی، جذابیت فردی، توانایی جذب، و توانایی تحریک میشوند. متضادهای این لغت شامل کلماتی مانند بیجذابیتی، بیجذبه، و بیتوانایی جذب هستند.
ریشه شناسی این لغت به واژه یونانی charisma بازمیگردد که به معنای “هدیه” یا “نعمت” است. این واژه در ابتدا به معنای هدیهای خاص بود که خدایان به انسانها میدادند، اما در ادبیات یونان باستان به معنای جذابیت و جذبه شخصی به کار رفت.
اولین مورد استفاده این لغت در قرن ۱۷ میلادی بوده است. در این دوره، این لغت برای توصیف توانایی رهبران و سیاستمداران در جذب و تحریک مردم به کار رفت.
در گرامر، charisma یک اسم است که میتواند به صورت مفرد یا جمع به کار رود. به عنوان مثال:
– His charisma was undeniable. (کاریزمای او قابل انکار نبود.)
– The candidate’s charisma won over the crowd. (کاریزمای نامزد مردم را به خود جذب کرد.)
– The team’s collective charisma led them to victory. (کاریزمای جمعیت تیم آنها را به پیروزی رساند.)