جریان درآمد در کسب و کار (Revenue Stream) ارتباط مستقیمی با پولی است که یک سازمان از فروش محصولات یا خدمات خود به دست میآورد. جریان درآمد به عنوان یکی از اجزای اصلی مدل کسب و کار شناخته میشود و نقش کلیدی در تعیین میزان سودآوری و پایداری سازمان دارد.
جریان درآمد در کسب و کار میتواند از منابع مختلفی نشأت بگیرد. برخی از این منابع شامل فروش مستقیم محصولات یا خدمات، اشتراک و عضویت، فروش مجدد محصولات، اجاره و لیزینگ، تبلیغات و اسپانسرشیپ، محصولات یا خدمات فروشگاهی، رویدادها و کنفرانسها، محتوای دیجیتال و حتی فروش دادهها میباشد.
جریان درآمد میتواند به صورت ماهیانه، سالیانه یا به صورت یکباره باشد. همچنین، میتواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مشتریان بوده و بر اساس قراردادهای طولانی مدت یا کوتاه مدت صورت گیرد.
مدل جریان درآمد در کسب و کار میتواند به شکلهای مختلفی طراحی شود. برخی از این مدلها شامل فروش محصولات یا خدمات به قیمت ثابت، فروش محصولات یا خدمات به قیمت متغیر، مشترک شدن در برنامههای عضویت، فروش محصولات یا خدمات به صورت اشتراکی، فروش محصولات یا خدمات به صورت فروش متقابل، فروش محصولات یا خدمات با توجه به مولفههای مختلف مانند زمان یا مکان و فروش محصولات یا خدمات به صورت تراکنشی میباشد.
از طریق تعیین و تحلیل جریان درآمد، سازمان میتواند برنامههای مالی خود را بهبود بخشیده و راهکارهایی برای افزایش درآمد و کاهش هزینهها بهبود دهد. همچنین، این تحلیل میتواند به سازمان کمک کند تا بهترین راهکارها را برای جذب و نگهداری مشتریان پیدا کند و به طور کلی استراتژی بازاریابی و فروش خود را بهبود بخشد.