توانایی نگهداری نیروها در یک سازمان
نگهداری نیروی انسانی در یک سازمان به معنای حفظ کارکنان است که درصدی از پرسنل در یک دوره زمانی معین نزد کارفرما باقی میمانند. حفظ کارکنان در سازمان میتواند از مهمترین مسائل و دغدغههای هر سازمانی باشد. کارکنان هر مجموعه مانند ستونهای آن هستند. بنابراین، حفظ کارکنان باتجربه و قدیمی بسیار مهم است. تلاشها برای حفظ کارکنان مستلزم برنامهریزی استراتژیک و سرمایهگذاری در ابزارهایی برای شناخت کارکنان و اهمیت آنها و رشد آنها است تا آنها انگیزههای مناسبی برای ماندن در سازمان داشته باشند.
برای حفظ کارکنان، میتوان از اقدامات بهداشتی، ایمنی و رفاهی استفاده کرد. همچنین، تسهیلات مسکن، تسهیلات درمانی و آموزشی، تسهیلات حمل و نقل و غیره در اختیار کارکنان قرار میگیرد. اقدامات تأمین منابع اجتماعی مانند صندوق تأمین اجتماعی، مستمری، پاداش، کمک هزینه زایمان، بیمه کارکنان و غیره نیز برای حفظ و نگهداشت منابع انسانی ترتیب داده شدهاند. همچنین، سوابق کاری پرسنل شامل اسناد و گزارشها، تحقیقات و ارزیابی پرسنل نیز برای کنترل مناسب منابع انسانی و نگهداری سوابق کاری ضروری است.
مدیریت میزان جابهجایی کارکنان یکی از وظایف اصلی مدیریت منابع انسانی محسوب میشود. زیرا اضافه شدن یک کارمند جدید یا جایگزینی آن هزینههای بسیاری را برای سازمان ایجاد میکند. برای حفظ کارکنان، باید به رشد آنها از ابتدا توجه شود. برخی از کارکنان در سازمان بسیار رشد کردهاند و جایگزینی آنها نیازمند همان تلاشی است که برای رشد آنها از ابتدا انجام دادهاید. از طرف دیگر، برخی از کارکنان هم جزو بهترین استعدادهای سازمان هستند و پیدا کردن افرادی همانند آنها بسیار سخت است، بنابراین به هیچ وجه نمیخواهید این کارکنانتان را از دست بدهید. برای حفظ کارکنان، میتوان از راهکارهایی مانند ارائه پاداشهای مناسب، ارتقای سلامت جسمی و روانی کارکنان، ارائه فرصتهای آموزشی و رشد شغلی، ارائه فرصتهایی برای شرکت در تصمیمگیریهای سازمانی و غیره استفاده کرد.