تبلیغات چیست؟
اگر بخواهیم آگهیهای اشیاء گمشده را معیار قرار دهیم ، میتوانیم تا دوران اختراع پاپیروس به عقب برویم و مصداقهای تبلیغات را پیدا کنیم.
اگر تبلیغات روی دیوارها را نقطهی آغاز جدی تبلیغات بگیریم، میبینیم بهاتیا در کتاب خود توضیح میدهد که از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح هم، روی سنگهای بزرگ و صخرههای هندی، نمونههای پیامهای تبلیغاتی مشاهده شده است.در کشور چین هم، حدود هزار سال قبل، نمونههای جدی لوگوهای تجاری برای مغازهها مشاهده شده است با این حال برای این سوال که، تعریف تبلیغات چیست؟ پاسخ ساده و مشخصی وجود ندارد.
ظاهراً تبلیغات هم چیزی شبیه خلاقیت و عشق و آرامش است. تقریباً همه میتوانیم تا حد خوبی تشخیص بدهیم که چه چیزی تبلیغ است و چه چیزی نیست. اما تعریف دقیق آن ساده نیست.
هرگونه حرفه یا فعالیت و اقدامی که به وسیله تولید اطلاعات، سعی در افزایش فروش یک کالا یا محصول کنیم. در تعریفی جامع و دقیق از تبلیغات میخوانیم که ، تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه به گروهی معین .از نظر علم تبلیغات، پیام باید در یک رابطه غیر شخصی باشد؛ مثلا تبلیغ در بیلبورد یا یک کانال پربازدید تلگرام در یک رابطه غیر شخصی است، اما تماس تلفنی با مشتریان بالقوه این طور نیست!
تبلیغات یک نوع ارتباط است! تقریبا هر نوع ارتباطی که میشناسیم (من جمله تبلیغات) از یک الگوی مشخص پیروی میکند: فرستنده ← پیام ← رسانه ← گیرنده ← دریافت ← درک ← پاسخ
برای مثال: کوکاکولا (فرستنده)، میگوید نوشابه من خوشمزهترین است (پیام)، و این پیام را در تلوزیون (رسانه) پخش میکند و مخاطبان تلویزیون (گیرنده) آن آگهی را میبینند (دریافت)، به آن توجه میکنند (درک) و میروند تا از یک فروشگاه نوشابه کوکا کولا بخرند (پاسخ).
در گذشته، تبلیغات، به عنوان تنها راه ارتباط با مشتری و ارسال پیام به او تلقی میشد.اما امروز دانش بازاریابی به ما آموخته است که هر محصول یا خدمت یا برند، به شکلهای مختلف با مخاطب و مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود رابطه برقرار میکند.
بسته بندی هم یکی از شکلهای ارتباط با مخاطب است و ما از طریق آن، پیامهای زیادی به مخاطبان خود میدهیم.حتی میزان تخفیف دادن و تعداد و نحوهی برگزاری حراجها یا برنامههای دورهای فروش شکلی از ارتباط با مخاطب هستند.
کاتالوگهای شرکت ما، شکلی از ارتباط در بازاریابی هستند و پیامهای متعددی را به مخاطب و مشتریان ما ارسال میکنند.محل فروشگاههای ما، پوشش همکاران ما و دهها مورد دیگر را میتوان مثال زد که همگی، شیوههایی از ارسال پیام برای مشتریان هستند.
جدای از همهی این موارد، ظهور انواع رسانههای نوین از جمله شبکههای اجتماعی و همچنین شکل گیری نگاه استراتژیک به حوزهی بازاریابی و برند سازی، باعث شده است که ارتباط با مشتریان به صورت ساده و یک سویه باقی نمانده و به فرایندی پیچیده و زنده و تعاملی از طریق کانالهای ارتباطی متعدد تبدیل شود.